Inspiratie no image

13 april 2010 | Gonnie

0

7 manieren om in je uiting in te haken op het WK

Je kunt als organisatie inhaken op het WK omdat je core business iets met voetbal te maken heeft, of omdat je het evenement sponsort, zoals besproken in het artikel ‘Inhaken = verplicht’. Er is dan sprake van een zogenaamde intrinsieke, of logische link met het thema van je campagne. Maar ook zonder zo’n link kun je natuurlijk inhaken. Bovendien moet je uiteraard nog in je uiting duidelijk maken dát je inhaakt. Er zijn verschillende manieren om in je uitingen te verwijzen naar het WK. Natuurlijk kun je er meerdere gebruiken, de meeste inhakers bevatten 2 of 3 links.

1. Je kunt de gebeurtenis waarop je inhaakt natuurlijk simpelweg noemen: ‘Tijdens het WK Voetbal krijgt u bij elke € 15 aan boodschappen …’
2. Ook metaforen maken dit duidelijk: ‘Oranje’, ‘onze jongens’ of eventueel ‘selectie’ of ‘opstelling’. Hiermee duid je niet per se het hele evenement aan (een zogenaamde pars pro toto), maar het is natuurlijk iedereen duidelijk dat je over het WK praat.
3. Ditzelfde geldt voor het afbeelden van het thema. Helaas mag je niet zomaar het FIFA of KNVB-logo gebruiken, of beelden van spelers.
4. Gelukkig volstaat het gebruik van veel oranje ook, dit staat symbool voor het Nederlandse team. Andere voorbeelden van symbolen zijn de Nederlandse leeuw of de Nederlandse vlag.
5. Geluiden werken natuurlijk ook, zoals het Wilhelmus, of gejuich van publiek.

6. Vaak gebruikt, want voor iedereen en altijd toepasbaar, en dus niet erg origineel: de adverteerder grijpt de gelegenheid aan om de sporters succes  te wensen of ze te feliciteren met de winst. Troosten kan natuurlijk ook. Hopelijk is dit komende zomer natuurlijk niet nodig, maar er zijn maar weinig adverteerders die durven in te haken bij verlies. Zonde, want het levert – op voorwaarde van de juiste tone of voice – sympathie op van de ontvanger.

7. De laatste manier om in te haken is de leukste en meest creatieve: ambiguïteit. De adverteerder gebruikt hierbij een woord of uitdrukking die zowel naar de actuele gebeurtenis verwijst als naar de organisatie of het merk zelf. Zoals deze inhaker van Ariel, die natuurlijk niet toevallig heeft gekozen voor de uitdrukking ‘vlekkeloos spelen’.
De bedoeling is natuurlijk dat de lezer bij het zien van deze advertentie denkt: ‘Hoe kan Ariel dat nu beloven?’ en nog eens over de claim nadenkt. Overigens geeft de adverteerder ook aan dat Wasserij Hartevelt uit de Meern, al jaren de kleding van het Nederlands Elftal wast, met Ariel natuurlijk. Een intrinsieke link dus.

Een andere inhaker waarin een ambigue uitdrukking wordt gebruikt, is de bijzonder actuele inhaker (zie hierboven) van Rexona tijdens het WK 2006, toen Dick Advocaat het zwaar had.



Tags: , , , , , , , ,

Geschreven door

Gonnie

Gonnie's uit de hand gelopen fascinatie voor inhakers begon toen prinses Amalia werd geboren en ze haar eerste scriptie over inhakers schreef. En zo gefascineerd is ze nog steeds. Gonnie werkt als product manager social bij TMG. Ze houdt van hard lachen en bier drinken - het liefst in die combinatie. En ook van dochter Jente, roze haar, adidas-slippers, Toffifees, Amsterdam en haar huis in Westerpark. Last but not least: ze raakt opgewonden van trending topics.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Omhoog ↑

  • Tweets

  • Partner

  • Advertentie


  • Nieuwste artikelen

  • Schrijf je in voor de nieuwsbrief

  • Link Love

  • Archief