Merken Kulula ad 2 Not next year not last year

9 mei 2010 | Gonnie

0

Ondeugende budget airline Kulula speelt met ambush marketing

Kulula, een Zuid-Afrikaanse budget luchtvaartmaatschappij, dacht FIFA te slim af te zijn door een advertentie te plaatsen met ‘Unofficial National Carrier of the ‘You Know What’.’ In deze advertentie wordt geen logo gebruikt, en de woorden South Africa, 2010 of World Cup worden niet genoemd.

Maar FIFA is streng op ambush marketing, en vond het afbeelden van een voetbal, een vuvuzela, een stadion en de Zuid-Afrikaanse vlag -  in combinatie met de koptekst - teveel verwijzen naar het WK.

Kulula reageerde op Twitter: “Oh dear, letter from Fifa’s lawyers says we broke their trademark of the use of ‘South Africa’ and think our non-WC ad was about soccer.”[...] “Even the use of our national flag was an issue. It’s absolutely outrageous. We’ve signed over our country, its symbols and our economy to one Sepp Blatter. Nasty.”

Maar zoals het een echte prijsvechter betaamt, liet de maatschappij het er niet bij zitten en maakte een tweede versie van de advertentie.

Deze advertentie ziet er op het eerste gezicht hetzelfde uit als de eerste. Maar dan in de stijl van andere nationale sporten van Zuid-Afrika. De voetballen zijn veranderd in rugby- en snookerballen en vuvuzuela’s hebben plaatsgemaakt voor golfclubs. Waar in de eerste versie een Zuid-Afrikaanse vlag te zien was, is dit nu een strandhanddoek. Voor de zekerheid benadrukt Kulula wat de items zijn door dit expliciet in de advertentie te beschrijven. Zo is de voetballer niet een voetballer: ‘Man putting his right foot in, his right foot out, and shaking it all about.’

De tekst ‘Go Bokkie’ verwijst natuurlijk naar the Springboks, het nationale rugbyteam. En ondanks de übervage tekst ‘Not Next Year, Not This Year, But somewhere in between’, weet toch iedereen dat het om het jaar 2010 gaat.

Zoek de verschillen. Wat een geniale actie, zo’n anti-inhaker.



Tags: , ,

Geschreven door

Gonnie

Gonnie's uit de hand gelopen fascinatie voor inhakers begon toen prinses Amalia werd geboren en ze haar eerste scriptie over inhakers schreef. En zo gefascineerd is ze nog steeds. Gonnie werkt als product manager social bij TMG. Ze houdt van hard lachen en bier drinken - het liefst in die combinatie. En ook van dochter Jente, roze haar, adidas-slippers, Toffifees, Amsterdam en haar huis in Westerpark. Last but not least: ze raakt opgewonden van trending topics.


0 reacties op Ondeugende budget airline Kulula speelt met ambush marketing

  1. Ja het is natuurlijk van de zotte dat ik niet een een of ander gek retro-jasje mag maken met de tekst wk2010. Heerlijk meer van dit soort verhalen;

    zie ook http://bit.ly/bQMXFU
    vriendelijke groet,

    Michiel
    oja 0102KW

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Omhoog ↑

  • Tweets

  • Partner

  • Advertentie


  • Nieuwste artikelen

  • Schrijf je in voor de nieuwsbrief

  • Link Love

  • Archief